Asignaturas

Asignaturas

Más

Tot sobre el complement directe i indirecte: exemples i exercicis

Ver

Tot sobre el complement directe i indirecte: exemples i exercicis
user profile picture

Marc Anton

@marcanton_aywk

·

8 Seguidores

Seguir

Els complements directe i indirecte són elements fonamentals de l'oració en català que ens ajuden a entendre millor el significat del verb i la seva relació amb els altres elements de la frase.

El complement directe és el receptor directe de l'acció del verb. Per identificar-lo, podem fer la pregunta "què?" al verb. Per exemple, en la frase "La Maria llegeix un llibre", "un llibre" és el complement directe. La substitució del complement directe es fa mitjançant els pronoms febles el, la, els, les, en, ho. És important distingir entre el complement directe determinat i indeterminat, ja que això afectarà la tria del pronom feble adequat.

El complement indirecte indica el destinatari o beneficiari de l'acció verbal. Es pot identificar fent la pregunta "a qui?" o "per a qui?" al verb. Les combinacions de pronoms febles són especialment importants quan tenim tant complement directe com indirecte en una mateixa oració. Per exemple, en "Dono el llibre a la Maria", "el llibre" és el CD i "a la Maria" és el CI. Aquests es poden substituir per "l'hi dono". Els pronoms febles CD i CI segueixen unes regles específiques de combinació que cal dominar per fer-ne un ús correcte. És recomanable practicar amb exercicis de pronoms febles i consultar exercicis resolts per millorar-ne la comprensió. La clau per dominar aquests conceptes és entendre bé la funció de cada complement i practicar amb diversos exemples de complement directe català i exercicis variats.

4/3/2023

1346


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Els Complements Directes: Identificació i Substitució Pronominal

El complement directe és un element fonamental en l'estructura de les oracions catalanes. Per identificar una oració amb complement directe, cal saber que aquesta serà transitiva. Alguns verbs com tenir, fer i veure sempre necessiten un complement directe, mentre que d'altres com escriure o mirar poden funcionar amb o sense.

Una característica essencial del complement directe en català és que mai no porta la preposició "a" quan es refereix a persones, a diferència del castellà. Per exemple: "Hem vist la Maria" (català) vs "Hemos visto a María" (castellà). A més, podem identificar el complement directe transformant l'oració a veu passiva, tot i que hi ha excepcions.

Definició: El complement directe és sempre un sintagma nominal que rep directament l'acció del verb transitiu.

La substitució pronominal del complement directe segueix unes regles específiques segons si és determinat o indeterminat. Per als complements determinats (amb article, demostratiu o possessiu) utilitzem els pronoms el, la, els, les. Per als indeterminats (sense determinants o amb numerals/indefinits) fem servir el pronom en.

Exemple:

  • Veig el nen → El veig (CD determinat)
  • Busco bolets → En busco (CD indeterminat)
  • Miro això → Ho miro (CD neutre)

<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Els Pronoms Febles: Combinacions i Usos en el Complement Directe

Els pronoms febles cd i ci constitueixen un sistema complex però sistemàtic en català. La seva correcta utilització és essencial per a una expressió precisa i natural. Els pronoms febles que substitueixen el complement directe varien segons la naturalesa del complement que substitueixen.

Quan el complement directe és neutre (això, allò o una oració subordinada), utilitzem el pronom ho. Per exemple: "Miràveu allò" esdevé "Ho miràveu". En canvi, quan el complement directe fa referència a la primera o segona persona, o és reflexiu, fem servir els pronoms em, ens, et, us, es.

Vocabulari: Els pronoms febles són partícules àtones que substitueixen complements verbals i que van davant o darrere del verb.

La posició dels pronoms febles pot variar segons la forma verbal: van davant amb formes personals simples i darrere (amb guionet) amb infinitius, gerundis i imperatius. És important dominar aquestes col·locacions per aconseguir una expressió natural en català.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

El Complement Indirecte: Característiques i Ús dels Pronoms

El complement indirecte es diferencia del directe en diversos aspectes fonamentals. Sempre va precedit per la preposició "a" i pot aparèixer tant amb verbs transitius com intransitius. Una característica distintiva és que mai no admet la passivització.

Els pronoms que substitueixen el complement indirecte són li (singular) i els (plural), sense distinció de gènere. És important recordar que en català no existeix el pronom "lis", un error comú per influència del castellà.

Destacat: Mai no s'ha d'utilitzar "lis" en català. La forma correcta del pronom de complement indirecte plural és sempre "els".

La combinació de pronoms febles cd i ci segueix unes regles específiques d'ordre i forma. Quan coincideixen en una mateixa oració, el complement indirecte sol precedir el directe, amb algunes modificacions fonètiques segons el context.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Exercicis Pràctics: Identificació i Substitució de Complements

Per practicar la identificació i substitució dels complements directe i indirecte, és essencial realitzar exercicis sistemàtics. Cal començar identificant el tipus de complement i després aplicar les regles de substitució pronominal adequades.

Exemple:

  • Oració: "La Maria dona el llibre al seu germà"
  • CD: "el llibre" → el
  • CI: "al seu germà" → li
  • Resultat: "La Maria li'l dona"

Els exercicis de complement directe han d'incloure casos amb complements determinats, indeterminats i neutres. És important practicar també amb les diferents posicions dels pronoms segons la forma verbal i les combinacions de pronoms.

La pràctica regular amb exercicis de pronoms febles ajuda a consolidar l'ús correcte d'aquestes estructures gramaticals tan importants en català. És recomanable començar amb substitucions simples i progressar cap a combinacions més complexes.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Els Complements Directes i Indirectes: Guia Completa

El complement directe i el complement indirecte són elements fonamentals en l'estructura de l'oració catalana. Aquests complements ajuden a completar el significat del verb i són essencials per entendre correctament el missatge.

El complement directe (CD) rep directament l'acció del verb i pot ser determinat, indeterminat o neutre. Per identificar-lo, podem fer la pregunta "què?" al verb. Per exemple, en l'oració "La Maria llegeix un llibre", "un llibre" és el CD perquè respon a la pregunta "què llegeix la Maria?".

Definició: El complement directe és l'element que rep directament l'acció del verb i es pot substituir pels pronoms febles: el, la, els, les, ho, en.

Pel que fa al complement indirecte (CI), aquest indica el destinatari o beneficiari de l'acció del verb. Sempre va precedit per la preposició "a" i respon a les preguntes "a qui?" o "per a qui?". Per exemple, en l'oració "Dono el regal a la meva germana", "a la meva germana" és el CI.

Exemple:

  • CD determinat: "He comprat el cotxe" → L'he comprat
  • CD indeterminat: "He comprat un cotxe" → N'he comprat un
  • CI: "Dono el llibre a l'Anna" → Li dono el llibre

<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

La Substitució Pronominal dels Complements

La substitució dels complements per pronoms febles és una característica essencial de la llengua catalana. Els pronoms permeten evitar repeticions i fer el discurs més fluid i natural.

Per al complement directe, utilitzem els següents pronoms:

  • el, la, els, les (per a CD determinats)
  • en (per a CD indeterminats)
  • ho (per a CD neutres)

Vocabulari: Els pronoms febles són partícules àtones que substitueixen complements per evitar repeticions innecessàries.

El complement indirecte es substitueix pels pronoms:

  • li (singular)
  • els (plural)

Destacat: És important recordar que quan combinem pronoms de CD i CI, segueixen un ordre específic: primer el CI i després el CD.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Exercicis Pràctics de Complements

Per dominar l'ús dels complements i la seva substitució pronominal, és essencial practicar amb diversos tipus d'oracions. Aquí tenim alguns exemples pràctics:

Exemple:

  1. "La Maria compra flors" → Les compra (CD determinat)
  2. "Envio cartes als amics" → Els envio cartes (CI)
  3. "He vist això" → Ho he vist (CD neutre)

És important identificar correctament si el complement és directe o indirecte abans de fer la substitució pronominal. Una bona manera de practicar és començar amb oracions simples i progressivament augmentar la complexitat.

Destacat: La pràctica regular amb exercicis de complement directe i indirecte és fonamental per dominar aquests conceptes gramaticals.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Casos Especials i Combinacions

Hi ha casos especials en l'ús dels complements que mereixen una atenció particular. Per exemple, quan tenim complement directe i indirecte en la mateixa oració, hem de tenir en compte les regles de combinació dels pronoms febles.

Definició: Les combinacions de pronoms febles segueixen unes regles específiques d'ordre i forma que cal respectar per a una correcta expressió.

Alguns casos especials inclouen:

  • L'ús del pronom "en" amb quantificadors
  • La combinació de pronoms en imperatius
  • Els canvis de forma en determinades posicions

Exemple: "Dono el llibre a la Maria" → Li'l dono "Porto tres llibres a l'Anna" → Li'n porto tres


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Els Atributs i la Substitució Pronominal en Català

Els atributs són elements essencials en l'estructura del predicat nominal català, on el verb copulatiu actua com a nexe entre el subjecte i l'atribut mateix. Els verbs copulatius principals (ser o ésser, estar i semblar) són intransitius per naturalesa, cosa que impossibilita la seva coexistència amb un complement directe.

L'atribut pot manifestar-se de diverses formes gramaticals. Podem trobar-lo com a sintagma adjectival (SA) en oracions com "Estic cansat", com a sintagma nominal (SN) en "El seu cunyat és informàtic", com a sintagma preposicional (SP) en "La taula és de marbre", o com a sintagma adverbial (SAdv) en "Això em sembla bé". Aquesta versatilitat estructural permet expressar diferents tipus de caracteritzacions del subjecte.

Definició: L'atribut és l'element del predicat nominal que expressa una qualitat o estat del subjecte i es connecta amb aquest mitjançant un verb copulatiu.

La substitució pronominal dels atributs segueix unes regles específiques basades en la determinació del complement. Quan l'atribut és determinat (introduït per article, demostratiu o possessiu), utilitzem els pronoms el, la, els, les. Per exemple: "En Pere és aquell noi del cotxe blau" esdevé "En Pere l'és". En canvi, quan l'atribut és indeterminat, fem servir el pronom ho: "En Joaquim és alt" es converteix en "En Joaquim ho és".


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Pràctica i Aplicació dels Pronoms Febles en els Atributs

La correcta identificació i substitució dels atributs és fonamental per a la competència lingüística en català. Els pronoms febles actuen com a elements de cohesió textual, evitant repeticions innecessàries i agilitzant el discurs.

Exemple:

  • Atribut determinat: "La Marta va ser la guanyadora" → "La Marta la va ser"
  • Atribut indeterminat: "La Mercè està malalta" → "La Mercè ho està"

En la pràctica diària, és important observar el context per determinar si l'atribut porta determinant o no. Aquesta distinció és crucial per escollir el pronom adequat. Els pronoms febles cd i ci segueixen patrons diferents dels atributs, i no s'han de confondre en la seva aplicació.

La substitució pronominal dels atributs requereix una comprensió profunda de les estructures sintàctiques catalanes. És especialment rellevant en la redacció de textos formals i en la comunicació acadèmica, on la precisió lingüística és essencial. Els estudiants han de practicar aquestes substitucions mitjançant exercicis variats per consolidar el seu aprenentatge.

Destacat: La clau per a una correcta substitució pronominal rau en identificar si l'atribut és determinat o indeterminat, ja que això determinarà quin pronom feble hem d'utilitzar.

¿No encuentras lo que buscas? Explora otros temas.

Knowunity es la app educativa nº 1 en cinco países europeos

Knowunity fue un artículo destacado por Apple y ha ocupado sistemáticamente los primeros puestos en las listas de la tienda de aplicaciones dentro de la categoría de educación en Alemania, Italia, Polonia, Suiza y Reino Unido. Regístrate hoy en Knowunity y ayuda a millones de estudiantes de todo el mundo.

Ranked #1 Education App

Descargar en

Google Play

Descargar en

App Store

Knowunity es la app educativa nº 1 en cinco países europeos

4.9+

valoración media de la app

15 M

A los alumnos les encanta Knowunity

#1

en las listas de aplicaciones educativas de 12 países

950 K+

alumnos han subido contenidos escolares

¿Aún no estás convencido? Mira lo que dicen tus compañeros...

Usuario de iOS

Me encanta esta app [...] ¡¡¡Recomiendo Knowunity a todo el mundo!!! Pasé de un 2 a un 9 con él :D

Javi, usuario de iOS

La app es muy fácil de usar y está muy bien diseñada. Hasta ahora he encontrado todo lo que estaba buscando y he podido aprender mucho de las presentaciones.

Mari, usuario de iOS

Me encanta esta app ❤️, de hecho la uso cada vez que estudio.

Tot sobre el complement directe i indirecte: exemples i exercicis

user profile picture

Marc Anton

@marcanton_aywk

·

8 Seguidores

Seguir

Els complements directe i indirecte són elements fonamentals de l'oració en català que ens ajuden a entendre millor el significat del verb i la seva relació amb els altres elements de la frase.

El complement directe és el receptor directe de l'acció del verb. Per identificar-lo, podem fer la pregunta "què?" al verb. Per exemple, en la frase "La Maria llegeix un llibre", "un llibre" és el complement directe. La substitució del complement directe es fa mitjançant els pronoms febles el, la, els, les, en, ho. És important distingir entre el complement directe determinat i indeterminat, ja que això afectarà la tria del pronom feble adequat.

El complement indirecte indica el destinatari o beneficiari de l'acció verbal. Es pot identificar fent la pregunta "a qui?" o "per a qui?" al verb. Les combinacions de pronoms febles són especialment importants quan tenim tant complement directe com indirecte en una mateixa oració. Per exemple, en "Dono el llibre a la Maria", "el llibre" és el CD i "a la Maria" és el CI. Aquests es poden substituir per "l'hi dono". Els pronoms febles CD i CI segueixen unes regles específiques de combinació que cal dominar per fer-ne un ús correcte. És recomanable practicar amb exercicis de pronoms febles i consultar exercicis resolts per millorar-ne la comprensió. La clau per dominar aquests conceptes és entendre bé la funció de cada complement i practicar amb diversos exemples de complement directe català i exercicis variats.

4/3/2023

1346

 

2° Bach/3º Bach

 

Inglés

52


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes. ¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Els Complements Directes: Identificació i Substitució Pronominal

El complement directe és un element fonamental en l'estructura de les oracions catalanes. Per identificar una oració amb complement directe, cal saber que aquesta serà transitiva. Alguns verbs com tenir, fer i veure sempre necessiten un complement directe, mentre que d'altres com escriure o mirar poden funcionar amb o sense.

Una característica essencial del complement directe en català és que mai no porta la preposició "a" quan es refereix a persones, a diferència del castellà. Per exemple: "Hem vist la Maria" (català) vs "Hemos visto a María" (castellà). A més, podem identificar el complement directe transformant l'oració a veu passiva, tot i que hi ha excepcions.

Definició: El complement directe és sempre un sintagma nominal que rep directament l'acció del verb transitiu.

La substitució pronominal del complement directe segueix unes regles específiques segons si és determinat o indeterminat. Per als complements determinats (amb article, demostratiu o possessiu) utilitzem els pronoms el, la, els, les. Per als indeterminats (sense determinants o amb numerals/indefinits) fem servir el pronom en.

Exemple:

  • Veig el nen → El veig (CD determinat)
  • Busco bolets → En busco (CD indeterminat)
  • Miro això → Ho miro (CD neutre)

<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes. ¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Els Pronoms Febles: Combinacions i Usos en el Complement Directe

Els pronoms febles cd i ci constitueixen un sistema complex però sistemàtic en català. La seva correcta utilització és essencial per a una expressió precisa i natural. Els pronoms febles que substitueixen el complement directe varien segons la naturalesa del complement que substitueixen.

Quan el complement directe és neutre (això, allò o una oració subordinada), utilitzem el pronom ho. Per exemple: "Miràveu allò" esdevé "Ho miràveu". En canvi, quan el complement directe fa referència a la primera o segona persona, o és reflexiu, fem servir els pronoms em, ens, et, us, es.

Vocabulari: Els pronoms febles són partícules àtones que substitueixen complements verbals i que van davant o darrere del verb.

La posició dels pronoms febles pot variar segons la forma verbal: van davant amb formes personals simples i darrere (amb guionet) amb infinitius, gerundis i imperatius. És important dominar aquestes col·locacions per aconseguir una expressió natural en català.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes. ¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

El Complement Indirecte: Característiques i Ús dels Pronoms

El complement indirecte es diferencia del directe en diversos aspectes fonamentals. Sempre va precedit per la preposició "a" i pot aparèixer tant amb verbs transitius com intransitius. Una característica distintiva és que mai no admet la passivització.

Els pronoms que substitueixen el complement indirecte són li (singular) i els (plural), sense distinció de gènere. És important recordar que en català no existeix el pronom "lis", un error comú per influència del castellà.

Destacat: Mai no s'ha d'utilitzar "lis" en català. La forma correcta del pronom de complement indirecte plural és sempre "els".

La combinació de pronoms febles cd i ci segueix unes regles específiques d'ordre i forma. Quan coincideixen en una mateixa oració, el complement indirecte sol precedir el directe, amb algunes modificacions fonètiques segons el context.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes. ¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Exercicis Pràctics: Identificació i Substitució de Complements

Per practicar la identificació i substitució dels complements directe i indirecte, és essencial realitzar exercicis sistemàtics. Cal començar identificant el tipus de complement i després aplicar les regles de substitució pronominal adequades.

Exemple:

  • Oració: "La Maria dona el llibre al seu germà"
  • CD: "el llibre" → el
  • CI: "al seu germà" → li
  • Resultat: "La Maria li'l dona"

Els exercicis de complement directe han d'incloure casos amb complements determinats, indeterminats i neutres. És important practicar també amb les diferents posicions dels pronoms segons la forma verbal i les combinacions de pronoms.

La pràctica regular amb exercicis de pronoms febles ajuda a consolidar l'ús correcte d'aquestes estructures gramaticals tan importants en català. És recomanable començar amb substitucions simples i progressar cap a combinacions més complexes.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes. ¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Els Complements Directes i Indirectes: Guia Completa

El complement directe i el complement indirecte són elements fonamentals en l'estructura de l'oració catalana. Aquests complements ajuden a completar el significat del verb i són essencials per entendre correctament el missatge.

El complement directe (CD) rep directament l'acció del verb i pot ser determinat, indeterminat o neutre. Per identificar-lo, podem fer la pregunta "què?" al verb. Per exemple, en l'oració "La Maria llegeix un llibre", "un llibre" és el CD perquè respon a la pregunta "què llegeix la Maria?".

Definició: El complement directe és l'element que rep directament l'acció del verb i es pot substituir pels pronoms febles: el, la, els, les, ho, en.

Pel que fa al complement indirecte (CI), aquest indica el destinatari o beneficiari de l'acció del verb. Sempre va precedit per la preposició "a" i respon a les preguntes "a qui?" o "per a qui?". Per exemple, en l'oració "Dono el regal a la meva germana", "a la meva germana" és el CI.

Exemple:

  • CD determinat: "He comprat el cotxe" → L'he comprat
  • CD indeterminat: "He comprat un cotxe" → N'he comprat un
  • CI: "Dono el llibre a l'Anna" → Li dono el llibre

<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes. ¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

La Substitució Pronominal dels Complements

La substitució dels complements per pronoms febles és una característica essencial de la llengua catalana. Els pronoms permeten evitar repeticions i fer el discurs més fluid i natural.

Per al complement directe, utilitzem els següents pronoms:

  • el, la, els, les (per a CD determinats)
  • en (per a CD indeterminats)
  • ho (per a CD neutres)

Vocabulari: Els pronoms febles són partícules àtones que substitueixen complements per evitar repeticions innecessàries.

El complement indirecte es substitueix pels pronoms:

  • li (singular)
  • els (plural)

Destacat: És important recordar que quan combinem pronoms de CD i CI, segueixen un ordre específic: primer el CI i després el CD.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes. ¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Exercicis Pràctics de Complements

Per dominar l'ús dels complements i la seva substitució pronominal, és essencial practicar amb diversos tipus d'oracions. Aquí tenim alguns exemples pràctics:

Exemple:

  1. "La Maria compra flors" → Les compra (CD determinat)
  2. "Envio cartes als amics" → Els envio cartes (CI)
  3. "He vist això" → Ho he vist (CD neutre)

És important identificar correctament si el complement és directe o indirecte abans de fer la substitució pronominal. Una bona manera de practicar és començar amb oracions simples i progressivament augmentar la complexitat.

Destacat: La pràctica regular amb exercicis de complement directe i indirecte és fonamental per dominar aquests conceptes gramaticals.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes. ¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Casos Especials i Combinacions

Hi ha casos especials en l'ús dels complements que mereixen una atenció particular. Per exemple, quan tenim complement directe i indirecte en la mateixa oració, hem de tenir en compte les regles de combinació dels pronoms febles.

Definició: Les combinacions de pronoms febles segueixen unes regles específiques d'ordre i forma que cal respectar per a una correcta expressió.

Alguns casos especials inclouen:

  • L'ús del pronom "en" amb quantificadors
  • La combinació de pronoms en imperatius
  • Els canvis de forma en determinades posicions

Exemple: "Dono el llibre a la Maria" → Li'l dono "Porto tres llibres a l'Anna" → Li'n porto tres


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes. ¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Els Atributs i la Substitució Pronominal en Català

Els atributs són elements essencials en l'estructura del predicat nominal català, on el verb copulatiu actua com a nexe entre el subjecte i l'atribut mateix. Els verbs copulatius principals (ser o ésser, estar i semblar) són intransitius per naturalesa, cosa que impossibilita la seva coexistència amb un complement directe.

L'atribut pot manifestar-se de diverses formes gramaticals. Podem trobar-lo com a sintagma adjectival (SA) en oracions com "Estic cansat", com a sintagma nominal (SN) en "El seu cunyat és informàtic", com a sintagma preposicional (SP) en "La taula és de marbre", o com a sintagma adverbial (SAdv) en "Això em sembla bé". Aquesta versatilitat estructural permet expressar diferents tipus de caracteritzacions del subjecte.

Definició: L'atribut és l'element del predicat nominal que expressa una qualitat o estat del subjecte i es connecta amb aquest mitjançant un verb copulatiu.

La substitució pronominal dels atributs segueix unes regles específiques basades en la determinació del complement. Quan l'atribut és determinat (introduït per article, demostratiu o possessiu), utilitzem els pronoms el, la, els, les. Per exemple: "En Pere és aquell noi del cotxe blau" esdevé "En Pere l'és". En canvi, quan l'atribut és indeterminat, fem servir el pronom ho: "En Joaquim és alt" es converteix en "En Joaquim ho és".


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes. ¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Pràctica i Aplicació dels Pronoms Febles en els Atributs

La correcta identificació i substitució dels atributs és fonamental per a la competència lingüística en català. Els pronoms febles actuen com a elements de cohesió textual, evitant repeticions innecessàries i agilitzant el discurs.

Exemple:

  • Atribut determinat: "La Marta va ser la guanyadora" → "La Marta la va ser"
  • Atribut indeterminat: "La Mercè està malalta" → "La Mercè ho està"

En la pràctica diària, és important observar el context per determinar si l'atribut porta determinant o no. Aquesta distinció és crucial per escollir el pronom adequat. Els pronoms febles cd i ci segueixen patrons diferents dels atributs, i no s'han de confondre en la seva aplicació.

La substitució pronominal dels atributs requereix una comprensió profunda de les estructures sintàctiques catalanes. És especialment rellevant en la redacció de textos formals i en la comunicació acadèmica, on la precisió lingüística és essencial. Els estudiants han de practicar aquestes substitucions mitjançant exercicis variats per consolidar el seu aprenentatge.

Destacat: La clau per a una correcta substitució pronominal rau en identificar si l'atribut és determinat o indeterminat, ja que això determinarà quin pronom feble hem d'utilitzar.

¿No encuentras lo que buscas? Explora otros temas.

Knowunity es la app educativa nº 1 en cinco países europeos

Knowunity fue un artículo destacado por Apple y ha ocupado sistemáticamente los primeros puestos en las listas de la tienda de aplicaciones dentro de la categoría de educación en Alemania, Italia, Polonia, Suiza y Reino Unido. Regístrate hoy en Knowunity y ayuda a millones de estudiantes de todo el mundo.

Ranked #1 Education App

Descargar en

Google Play

Descargar en

App Store

Knowunity es la app educativa nº 1 en cinco países europeos

4.9+

valoración media de la app

15 M

A los alumnos les encanta Knowunity

#1

en las listas de aplicaciones educativas de 12 países

950 K+

alumnos han subido contenidos escolares

¿Aún no estás convencido? Mira lo que dicen tus compañeros...

Usuario de iOS

Me encanta esta app [...] ¡¡¡Recomiendo Knowunity a todo el mundo!!! Pasé de un 2 a un 9 con él :D

Javi, usuario de iOS

La app es muy fácil de usar y está muy bien diseñada. Hasta ahora he encontrado todo lo que estaba buscando y he podido aprender mucho de las presentaciones.

Mari, usuario de iOS

Me encanta esta app ❤️, de hecho la uso cada vez que estudio.