Abrir la app

Asignaturas

Tot sobre el complement directe i indirecte: exemples i exercicis

Abrir

143

4

user profile picture

Marc Anton

4/3/2023

Inglés

Complements verbals Català

Tot sobre el complement directe i indirecte: exemples i exercicis

Els complements directe i indirecte són elements fonamentals de l'oració en català que ens ajuden a entendre millor el significat del verb i la seva relació amb els altres elements de la frase.

El complement directe és el receptor directe de l'acció del verb. Per identificar-lo, podem fer la pregunta "què?" al verb. Per exemple, en la frase "La Maria llegeix un llibre", "un llibre" és el complement directe. La substitució del complement directe es fa mitjançant els pronoms febles el, la, els, les, en, ho. És important distingir entre el complement directe determinat i indeterminat, ja que això afectarà la tria del pronom feble adequat.

El complement indirecte indica el destinatari o beneficiari de l'acció verbal. Es pot identificar fent la pregunta "a qui?" o "per a qui?" al verb. Les combinacions de pronoms febles són especialment importants quan tenim tant complement directe com indirecte en una mateixa oració. Per exemple, en "Dono el llibre a la Maria", "el llibre" és el CD i "a la Maria" és el CI. Aquests es poden substituir per "l'hi dono". Els pronoms febles CD i CI segueixen unes regles específiques de combinació que cal dominar per fer-ne un ús correcte. És recomanable practicar amb exercicis de pronoms febles i consultar exercicis resolts per millorar-ne la comprensió. La clau per dominar aquests conceptes és entendre bé la funció de cada complement i practicar amb diversos exemples de complement directe català i exercicis variats.

...

4/3/2023

3822


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Els Complements Directes: Identificació i Substitució Pronominal

El complement directe és un element fonamental en l'estructura de les oracions catalanes. Per identificar una oració amb complement directe, cal saber que aquesta serà transitiva. Alguns verbs com tenir, fer i veure sempre necessiten un complement directe, mentre que d'altres com escriure o mirar poden funcionar amb o sense.

Una característica essencial del complement directe en català és que mai no porta la preposició "a" quan es refereix a persones, a diferència del castellà. Per exemple: "Hem vist la Maria" catalaˋcatalà vs "Hemos visto a María" castellaˋcastellà. A més, podem identificar el complement directe transformant l'oració a veu passiva, tot i que hi ha excepcions.

Definició: El complement directe és sempre un sintagma nominal que rep directament l'acció del verb transitiu.

La substitució pronominal del complement directe segueix unes regles específiques segons si és determinat o indeterminat. Per als complements determinats ambarticle,demostratiuopossessiuamb article, demostratiu o possessiu utilitzem els pronoms el, la, els, les. Per als indeterminats sensedeterminantsoambnumerals/indefinitssense determinants o amb numerals/indefinits fem servir el pronom en.

Exemple:

  • Veig el nen → El veig CDdeterminatCD determinat
  • Busco bolets → En busco CDindeterminatCD indeterminat
  • Miro això → Ho miro CDneutreCD neutre

<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Els Pronoms Febles: Combinacions i Usos en el Complement Directe

Els pronoms febles cd i ci constitueixen un sistema complex però sistemàtic en català. La seva correcta utilització és essencial per a una expressió precisa i natural. Els pronoms febles que substitueixen el complement directe varien segons la naturalesa del complement que substitueixen.

Quan el complement directe és neutre aixoˋ,alloˋounaoracioˊsubordinadaaixò, allò o una oració subordinada, utilitzem el pronom ho. Per exemple: "Miràveu allò" esdevé "Ho miràveu". En canvi, quan el complement directe fa referència a la primera o segona persona, o és reflexiu, fem servir els pronoms em, ens, et, us, es.

Vocabulari: Els pronoms febles són partícules àtones que substitueixen complements verbals i que van davant o darrere del verb.

La posició dels pronoms febles pot variar segons la forma verbal: van davant amb formes personals simples i darrere ambguionetamb guionet amb infinitius, gerundis i imperatius. És important dominar aquestes col·locacions per aconseguir una expressió natural en català.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

El Complement Indirecte: Característiques i Ús dels Pronoms

El complement indirecte es diferencia del directe en diversos aspectes fonamentals. Sempre va precedit per la preposició "a" i pot aparèixer tant amb verbs transitius com intransitius. Una característica distintiva és que mai no admet la passivització.

Els pronoms que substitueixen el complement indirecte són li singularsingular i els pluralplural, sense distinció de gènere. És important recordar que en català no existeix el pronom "lis", un error comú per influència del castellà.

Destacat: Mai no s'ha d'utilitzar "lis" en català. La forma correcta del pronom de complement indirecte plural és sempre "els".

La combinació de pronoms febles cd i ci segueix unes regles específiques d'ordre i forma. Quan coincideixen en una mateixa oració, el complement indirecte sol precedir el directe, amb algunes modificacions fonètiques segons el context.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Exercicis Pràctics: Identificació i Substitució de Complements

Per practicar la identificació i substitució dels complements directe i indirecte, és essencial realitzar exercicis sistemàtics. Cal començar identificant el tipus de complement i després aplicar les regles de substitució pronominal adequades.

Exemple:

  • Oració: "La Maria dona el llibre al seu germà"
  • CD: "el llibre" → el
  • CI: "al seu germà" → li
  • Resultat: "La Maria li'l dona"

Els exercicis de complement directe han d'incloure casos amb complements determinats, indeterminats i neutres. És important practicar també amb les diferents posicions dels pronoms segons la forma verbal i les combinacions de pronoms.

La pràctica regular amb exercicis de pronoms febles ajuda a consolidar l'ús correcte d'aquestes estructures gramaticals tan importants en català. És recomanable començar amb substitucions simples i progressar cap a combinacions més complexes.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Els Complements Directes i Indirectes: Guia Completa

El complement directe i el complement indirecte són elements fonamentals en l'estructura de l'oració catalana. Aquests complements ajuden a completar el significat del verb i són essencials per entendre correctament el missatge.

El complement directe CDCD rep directament l'acció del verb i pot ser determinat, indeterminat o neutre. Per identificar-lo, podem fer la pregunta "què?" al verb. Per exemple, en l'oració "La Maria llegeix un llibre", "un llibre" és el CD perquè respon a la pregunta "què llegeix la Maria?".

Definició: El complement directe és l'element que rep directament l'acció del verb i es pot substituir pels pronoms febles: el, la, els, les, ho, en.

Pel que fa al complement indirecte CICI, aquest indica el destinatari o beneficiari de l'acció del verb. Sempre va precedit per la preposició "a" i respon a les preguntes "a qui?" o "per a qui?". Per exemple, en l'oració "Dono el regal a la meva germana", "a la meva germana" és el CI.

Exemple:

  • CD determinat: "He comprat el cotxe" → L'he comprat
  • CD indeterminat: "He comprat un cotxe" → N'he comprat un
  • CI: "Dono el llibre a l'Anna" → Li dono el llibre

<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

La Substitució Pronominal dels Complements

La substitució dels complements per pronoms febles és una característica essencial de la llengua catalana. Els pronoms permeten evitar repeticions i fer el discurs més fluid i natural.

Per al complement directe, utilitzem els següents pronoms:

  • el, la, els, les peraCDdeterminatsper a CD determinats
  • en peraCDindeterminatsper a CD indeterminats
  • ho peraCDneutresper a CD neutres

Vocabulari: Els pronoms febles són partícules àtones que substitueixen complements per evitar repeticions innecessàries.

El complement indirecte es substitueix pels pronoms:

  • li singularsingular
  • els pluralplural

Destacat: És important recordar que quan combinem pronoms de CD i CI, segueixen un ordre específic: primer el CI i després el CD.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Exercicis Pràctics de Complements

Per dominar l'ús dels complements i la seva substitució pronominal, és essencial practicar amb diversos tipus d'oracions. Aquí tenim alguns exemples pràctics:

Exemple:

  1. "La Maria compra flors" → Les compra CDdeterminatCD determinat
  2. "Envio cartes als amics" → Els envio cartes CICI
  3. "He vist això" → Ho he vist CDneutreCD neutre

És important identificar correctament si el complement és directe o indirecte abans de fer la substitució pronominal. Una bona manera de practicar és començar amb oracions simples i progressivament augmentar la complexitat.

Destacat: La pràctica regular amb exercicis de complement directe i indirecte és fonamental per dominar aquests conceptes gramaticals.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Casos Especials i Combinacions

Hi ha casos especials en l'ús dels complements que mereixen una atenció particular. Per exemple, quan tenim complement directe i indirecte en la mateixa oració, hem de tenir en compte les regles de combinació dels pronoms febles.

Definició: Les combinacions de pronoms febles segueixen unes regles específiques d'ordre i forma que cal respectar per a una correcta expressió.

Alguns casos especials inclouen:

  • L'ús del pronom "en" amb quantificadors
  • La combinació de pronoms en imperatius
  • Els canvis de forma en determinades posicions

Exemple: "Dono el llibre a la Maria" → Li'l dono "Porto tres llibres a l'Anna" → Li'n porto tres


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Ver

Els Atributs i la Substitució Pronominal en Català

Els atributs són elements essencials en l'estructura del predicat nominal català, on el verb copulatiu actua com a nexe entre el subjecte i l'atribut mateix. Els verbs copulatius principals seroeˊsser,estarisemblarser o ésser, estar i semblar són intransitius per naturalesa, cosa que impossibilita la seva coexistència amb un complement directe.

L'atribut pot manifestar-se de diverses formes gramaticals. Podem trobar-lo com a sintagma adjectival SASA en oracions com "Estic cansat", com a sintagma nominal SNSN en "El seu cunyat és informàtic", com a sintagma preposicional SPSP en "La taula és de marbre", o com a sintagma adverbial SAdvSAdv en "Això em sembla bé". Aquesta versatilitat estructural permet expressar diferents tipus de caracteritzacions del subjecte.

Definició: L'atribut és l'element del predicat nominal que expressa una qualitat o estat del subjecte i es connecta amb aquest mitjançant un verb copulatiu.

La substitució pronominal dels atributs segueix unes regles específiques basades en la determinació del complement. Quan l'atribut és determinat introduı¨tperarticle,demostratiuopossessiuintroduït per article, demostratiu o possessiu, utilitzem els pronoms el, la, els, les. Per exemple: "En Pere és aquell noi del cotxe blau" esdevé "En Pere l'és". En canvi, quan l'atribut és indeterminat, fem servir el pronom ho: "En Joaquim és alt" es converteix en "En Joaquim ho és".

¿No encuentras lo que buscas? Explora otros temas.

Knowunity es la app educativa nº 1 en cinco países europeos

Knowunity fue un artículo destacado por Apple y ha ocupado sistemáticamente los primeros puestos en las listas de la tienda de aplicaciones dentro de la categoría de educación en Alemania, Italia, Polonia, Suiza y Reino Unido. Regístrate hoy en Knowunity y ayuda a millones de estudiantes de todo el mundo.

Ranked #1 Education App

Descargar en

Google Play

Descargar en

App Store

Knowunity es la app educativa nº 1 en cinco países europeos

4.9+

valoración media de la app

21 M

A los alumnos les encanta Knowunity

#1

en las listas de aplicaciones educativas de 17 países

950 K+

alumnos han subido contenidos escolares

¿Aún no estás convencido? Mira lo que dicen tus compañeros...

Usuario de iOS

Me encanta esta app [...] ¡¡¡Recomiendo Knowunity a todo el mundo!!! Pasé de un 2 a un 9 con él :D

Javi, usuario de iOS

La app es muy fácil de usar y está muy bien diseñada. Hasta ahora he encontrado todo lo que estaba buscando y he podido aprender mucho de las presentaciones.

Mari, usuario de iOS

Me encanta esta app ❤️, de hecho la uso cada vez que estudio.

 

Inglés

3822

4 mar 2023

18 páginas

Tot sobre el complement directe i indirecte: exemples i exercicis

user profile picture

Marc Anton

@marcanton_aywk

Els complements directe i indirecte són elements fonamentals de l'oració en català que ens ajuden a entendre millor el significat del verb i la seva relació amb els altres elements de la frase.

El complement directeés el receptor directe... Mostrar más


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Els Complements Directes: Identificació i Substitució Pronominal

El complement directe és un element fonamental en l'estructura de les oracions catalanes. Per identificar una oració amb complement directe, cal saber que aquesta serà transitiva. Alguns verbs com tenir, fer i veure sempre necessiten un complement directe, mentre que d'altres com escriure o mirar poden funcionar amb o sense.

Una característica essencial del complement directe en català és que mai no porta la preposició "a" quan es refereix a persones, a diferència del castellà. Per exemple: "Hem vist la Maria" catalaˋcatalà vs "Hemos visto a María" castellaˋcastellà. A més, podem identificar el complement directe transformant l'oració a veu passiva, tot i que hi ha excepcions.

Definició: El complement directe és sempre un sintagma nominal que rep directament l'acció del verb transitiu.

La substitució pronominal del complement directe segueix unes regles específiques segons si és determinat o indeterminat. Per als complements determinats ambarticle,demostratiuopossessiuamb article, demostratiu o possessiu utilitzem els pronoms el, la, els, les. Per als indeterminats sensedeterminantsoambnumerals/indefinitssense determinants o amb numerals/indefinits fem servir el pronom en.

Exemple:

  • Veig el nen → El veig CDdeterminatCD determinat
  • Busco bolets → En busco CDindeterminatCD indeterminat
  • Miro això → Ho miro CDneutreCD neutre

<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Els Pronoms Febles: Combinacions i Usos en el Complement Directe

Els pronoms febles cd i ci constitueixen un sistema complex però sistemàtic en català. La seva correcta utilització és essencial per a una expressió precisa i natural. Els pronoms febles que substitueixen el complement directe varien segons la naturalesa del complement que substitueixen.

Quan el complement directe és neutre aixoˋ,alloˋounaoracioˊsubordinadaaixò, allò o una oració subordinada, utilitzem el pronom ho. Per exemple: "Miràveu allò" esdevé "Ho miràveu". En canvi, quan el complement directe fa referència a la primera o segona persona, o és reflexiu, fem servir els pronoms em, ens, et, us, es.

Vocabulari: Els pronoms febles són partícules àtones que substitueixen complements verbals i que van davant o darrere del verb.

La posició dels pronoms febles pot variar segons la forma verbal: van davant amb formes personals simples i darrere ambguionetamb guionet amb infinitius, gerundis i imperatius. És important dominar aquestes col·locacions per aconseguir una expressió natural en català.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

El Complement Indirecte: Característiques i Ús dels Pronoms

El complement indirecte es diferencia del directe en diversos aspectes fonamentals. Sempre va precedit per la preposició "a" i pot aparèixer tant amb verbs transitius com intransitius. Una característica distintiva és que mai no admet la passivització.

Els pronoms que substitueixen el complement indirecte són li singularsingular i els pluralplural, sense distinció de gènere. És important recordar que en català no existeix el pronom "lis", un error comú per influència del castellà.

Destacat: Mai no s'ha d'utilitzar "lis" en català. La forma correcta del pronom de complement indirecte plural és sempre "els".

La combinació de pronoms febles cd i ci segueix unes regles específiques d'ordre i forma. Quan coincideixen en una mateixa oració, el complement indirecte sol precedir el directe, amb algunes modificacions fonètiques segons el context.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Exercicis Pràctics: Identificació i Substitució de Complements

Per practicar la identificació i substitució dels complements directe i indirecte, és essencial realitzar exercicis sistemàtics. Cal començar identificant el tipus de complement i després aplicar les regles de substitució pronominal adequades.

Exemple:

  • Oració: "La Maria dona el llibre al seu germà"
  • CD: "el llibre" → el
  • CI: "al seu germà" → li
  • Resultat: "La Maria li'l dona"

Els exercicis de complement directe han d'incloure casos amb complements determinats, indeterminats i neutres. És important practicar també amb les diferents posicions dels pronoms segons la forma verbal i les combinacions de pronoms.

La pràctica regular amb exercicis de pronoms febles ajuda a consolidar l'ús correcte d'aquestes estructures gramaticals tan importants en català. És recomanable començar amb substitucions simples i progressar cap a combinacions més complexes.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Els Complements Directes i Indirectes: Guia Completa

El complement directe i el complement indirecte són elements fonamentals en l'estructura de l'oració catalana. Aquests complements ajuden a completar el significat del verb i són essencials per entendre correctament el missatge.

El complement directe CDCD rep directament l'acció del verb i pot ser determinat, indeterminat o neutre. Per identificar-lo, podem fer la pregunta "què?" al verb. Per exemple, en l'oració "La Maria llegeix un llibre", "un llibre" és el CD perquè respon a la pregunta "què llegeix la Maria?".

Definició: El complement directe és l'element que rep directament l'acció del verb i es pot substituir pels pronoms febles: el, la, els, les, ho, en.

Pel que fa al complement indirecte CICI, aquest indica el destinatari o beneficiari de l'acció del verb. Sempre va precedit per la preposició "a" i respon a les preguntes "a qui?" o "per a qui?". Per exemple, en l'oració "Dono el regal a la meva germana", "a la meva germana" és el CI.

Exemple:

  • CD determinat: "He comprat el cotxe" → L'he comprat
  • CD indeterminat: "He comprat un cotxe" → N'he comprat un
  • CI: "Dono el llibre a l'Anna" → Li dono el llibre

<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

La Substitució Pronominal dels Complements

La substitució dels complements per pronoms febles és una característica essencial de la llengua catalana. Els pronoms permeten evitar repeticions i fer el discurs més fluid i natural.

Per al complement directe, utilitzem els següents pronoms:

  • el, la, els, les peraCDdeterminatsper a CD determinats
  • en peraCDindeterminatsper a CD indeterminats
  • ho peraCDneutresper a CD neutres

Vocabulari: Els pronoms febles són partícules àtones que substitueixen complements per evitar repeticions innecessàries.

El complement indirecte es substitueix pels pronoms:

  • li singularsingular
  • els pluralplural

Destacat: És important recordar que quan combinem pronoms de CD i CI, segueixen un ordre específic: primer el CI i després el CD.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Exercicis Pràctics de Complements

Per dominar l'ús dels complements i la seva substitució pronominal, és essencial practicar amb diversos tipus d'oracions. Aquí tenim alguns exemples pràctics:

Exemple:

  1. "La Maria compra flors" → Les compra CDdeterminatCD determinat
  2. "Envio cartes als amics" → Els envio cartes CICI
  3. "He vist això" → Ho he vist CDneutreCD neutre

És important identificar correctament si el complement és directe o indirecte abans de fer la substitució pronominal. Una bona manera de practicar és començar amb oracions simples i progressivament augmentar la complexitat.

Destacat: La pràctica regular amb exercicis de complement directe i indirecte és fonamental per dominar aquests conceptes gramaticals.


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Casos Especials i Combinacions

Hi ha casos especials en l'ús dels complements que mereixen una atenció particular. Per exemple, quan tenim complement directe i indirecte en la mateixa oració, hem de tenir en compte les regles de combinació dels pronoms febles.

Definició: Les combinacions de pronoms febles segueixen unes regles específiques d'ordre i forma que cal respectar per a una correcta expressió.

Alguns casos especials inclouen:

  • L'ús del pronom "en" amb quantificadors
  • La combinació de pronoms en imperatius
  • Els canvis de forma en determinades posicions

Exemple: "Dono el llibre a la Maria" → Li'l dono "Porto tres llibres a l'Anna" → Li'n porto tres


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Els Atributs i la Substitució Pronominal en Català

Els atributs són elements essencials en l'estructura del predicat nominal català, on el verb copulatiu actua com a nexe entre el subjecte i l'atribut mateix. Els verbs copulatius principals seroeˊsser,estarisemblarser o ésser, estar i semblar són intransitius per naturalesa, cosa que impossibilita la seva coexistència amb un complement directe.

L'atribut pot manifestar-se de diverses formes gramaticals. Podem trobar-lo com a sintagma adjectival SASA en oracions com "Estic cansat", com a sintagma nominal SNSN en "El seu cunyat és informàtic", com a sintagma preposicional SPSP en "La taula és de marbre", o com a sintagma adverbial SAdvSAdv en "Això em sembla bé". Aquesta versatilitat estructural permet expressar diferents tipus de caracteritzacions del subjecte.

Definició: L'atribut és l'element del predicat nominal que expressa una qualitat o estat del subjecte i es connecta amb aquest mitjançant un verb copulatiu.

La substitució pronominal dels atributs segueix unes regles específiques basades en la determinació del complement. Quan l'atribut és determinat introduı¨tperarticle,demostratiuopossessiuintroduït per article, demostratiu o possessiu, utilitzem els pronoms el, la, els, les. Per exemple: "En Pere és aquell noi del cotxe blau" esdevé "En Pere l'és". En canvi, quan l'atribut és indeterminat, fem servir el pronom ho: "En Joaquim és alt" es converteix en "En Joaquim ho és".


<p>Un complement directe és transitiva si l'oració conté un CD. Hi ha verbs que sempre exigeixen un CD, com ara tenir, fer, veure, entre al

Inscríbete para ver los apuntes¡Es gratis!

Acceso a todos los documentos

Mejora tus notas

Únete a millones de estudiantes

Al registrarte aceptas las Condiciones del servicio y la Política de privacidad.

Pràctica i Aplicació dels Pronoms Febles en els Atributs

La correcta identificació i substitució dels atributs és fonamental per a la competència lingüística en català. Els pronoms febles actuen com a elements de cohesió textual, evitant repeticions innecessàries i agilitzant el discurs.

Exemple:

  • Atribut determinat: "La Marta va ser la guanyadora" → "La Marta la va ser"
  • Atribut indeterminat: "La Mercè està malalta" → "La Mercè ho està"

En la pràctica diària, és important observar el context per determinar si l'atribut porta determinant o no. Aquesta distinció és crucial per escollir el pronom adequat. Els pronoms febles cd i ci segueixen patrons diferents dels atributs, i no s'han de confondre en la seva aplicació.

La substitució pronominal dels atributs requereix una comprensió profunda de les estructures sintàctiques catalanes. És especialment rellevant en la redacció de textos formals i en la comunicació acadèmica, on la precisió lingüística és essencial. Els estudiants han de practicar aquestes substitucions mitjançant exercicis variats per consolidar el seu aprenentatge.

Destacat: La clau per a una correcta substitució pronominal rau en identificar si l'atribut és determinat o indeterminat, ja que això determinarà quin pronom feble hem d'utilitzar.

¿No encuentras lo que buscas? Explora otros temas.

Mira lo que dicen nuestros usuarios. Les encanta - y a tí también.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

La app es muy fácil de usar y está muy bien diseñada. Hasta ahora he encontrado todo lo que estaba buscando y he podido aprender mucho de las presentaciones. Definitivamente utilizaré la aplicación para un examen de clase. Y, por supuesto, también me sirve mucho de inspiración.

Pablo

usuario de iOS

Esta app es realmente genial. Hay tantos apuntes de clase y ayuda [...]. Tengo problemas con matemáticas, por ejemplo, y la aplicación tiene muchas opciones de ayuda. Gracias a Knowunity, he mejorado en mates. Se la recomiendo a todo el mundo.

Elena

usuaria de Android

Vaya, estoy realmente sorprendida. Acabo de probar la app porque la he visto anunciada muchas veces y me he quedado absolutamente alucinada. Esta app es LA AYUDA que quieres para el insti y, sobre todo, ofrece muchísimas cosas, como ejercicios y hojas informativas, que a mí personalmente me han sido MUY útiles.

Ana

usuaria de iOS

Está app es muy buena, tiene apuntes que son de mucha ayuda y su IA es fantástica, te explica a la perfección y muy fácil de entender lo que necesites, te ayuda con los deberes, te hace esquemas... en definitiva es una muy buena opción!

Sophia

usuario de Android

Me encanta!!! Me resuelve todo con detalle y me da la explicación correcta. Tiene un montón de funciones, ami me ha ido genial!! Os la recomiendo!!!

Marta

usuaria de Android

La uso casi diariamente, sirve para todas las asignaturas. Yo, por ejemplo la utilizo más en inglés porque se me da bastante mal, ¡Todas las respuestas están correctas! Consta con personas reales que suben sus apuntes y IA para que puedas hacer los deberes muchísimo más fácil, la recomiendo.

Izan

usuario de iOS

¡La app es buenísima! Sólo tengo que introducir el tema en la barra de búsqueda y recibo la respuesta muy rápido. No tengo que ver 10 vídeos de YouTube para entender algo, así que me ahorro tiempo. ¡Muy recomendable!

Sara

usuaria de Android

En el instituto era muy malo en matemáticas, pero gracias a la app, ahora saco mejores notas. Os agradezco mucho que hayáis creado la aplicación.

Roberto

usuario de Android

Esto no es como Chatgpt, es MUCHISMO MEJOR, te hace unos resúmenes espectaculares y gracias a esta app pase de sacar 5-6 a sacar 8-9.

Julyana

usuaria de Android

Es la mejor aplicación del mundo, la uso para revisar los deberes a mi hijo.

Javier

usuario de Android

Sinceramente me ha salvado los estudios. Recomiendo la aplicación 100%.

Erick

usuario de Android

Me me encanta esta app, todo lo que tiene es de calidad ya que antes de ser publicado es revisado por un equipo de profesionales. Me ha ido genial esta aplicación ya que gracias a ella puedo estudiar mucho mejor, sin tener que agobiarme porque mi profesor no ha hecho teoría o porque no entiendo su teoría. Le doy un 10 de 10!

Mar

usuaria de iOS

La app es muy fácil de usar y está muy bien diseñada. Hasta ahora he encontrado todo lo que estaba buscando y he podido aprender mucho de las presentaciones. Definitivamente utilizaré la aplicación para un examen de clase. Y, por supuesto, también me sirve mucho de inspiración.

Pablo

usuario de iOS

Esta app es realmente genial. Hay tantos apuntes de clase y ayuda [...]. Tengo problemas con matemáticas, por ejemplo, y la aplicación tiene muchas opciones de ayuda. Gracias a Knowunity, he mejorado en mates. Se la recomiendo a todo el mundo.

Elena

usuaria de Android

Vaya, estoy realmente sorprendida. Acabo de probar la app porque la he visto anunciada muchas veces y me he quedado absolutamente alucinada. Esta app es LA AYUDA que quieres para el insti y, sobre todo, ofrece muchísimas cosas, como ejercicios y hojas informativas, que a mí personalmente me han sido MUY útiles.

Ana

usuaria de iOS

Está app es muy buena, tiene apuntes que son de mucha ayuda y su IA es fantástica, te explica a la perfección y muy fácil de entender lo que necesites, te ayuda con los deberes, te hace esquemas... en definitiva es una muy buena opción!

Sophia

usuario de Android

Me encanta!!! Me resuelve todo con detalle y me da la explicación correcta. Tiene un montón de funciones, ami me ha ido genial!! Os la recomiendo!!!

Marta

usuaria de Android

La uso casi diariamente, sirve para todas las asignaturas. Yo, por ejemplo la utilizo más en inglés porque se me da bastante mal, ¡Todas las respuestas están correctas! Consta con personas reales que suben sus apuntes y IA para que puedas hacer los deberes muchísimo más fácil, la recomiendo.

Izan

usuario de iOS

¡La app es buenísima! Sólo tengo que introducir el tema en la barra de búsqueda y recibo la respuesta muy rápido. No tengo que ver 10 vídeos de YouTube para entender algo, así que me ahorro tiempo. ¡Muy recomendable!

Sara

usuaria de Android

En el instituto era muy malo en matemáticas, pero gracias a la app, ahora saco mejores notas. Os agradezco mucho que hayáis creado la aplicación.

Roberto

usuario de Android

Esto no es como Chatgpt, es MUCHISMO MEJOR, te hace unos resúmenes espectaculares y gracias a esta app pase de sacar 5-6 a sacar 8-9.

Julyana

usuaria de Android

Es la mejor aplicación del mundo, la uso para revisar los deberes a mi hijo.

Javier

usuario de Android

Sinceramente me ha salvado los estudios. Recomiendo la aplicación 100%.

Erick

usuario de Android

Me me encanta esta app, todo lo que tiene es de calidad ya que antes de ser publicado es revisado por un equipo de profesionales. Me ha ido genial esta aplicación ya que gracias a ella puedo estudiar mucho mejor, sin tener que agobiarme porque mi profesor no ha hecho teoría o porque no entiendo su teoría. Le doy un 10 de 10!

Mar

usuaria de iOS